LÄXA NR.1

 
Tänkte berätta om vad som hände oss i Lördags när vi fick lära oss vår första läxa här;
Vi skulle på roadtrip och kika in en strand, allt var inpackat i bilen och ready to go. Lilla detaljen att jag skulle låsa bara. Så jag tog med nyckeln och såg i all hast att den andra nyckeln satt på insidan av dörren (här låser man med nyckeln på insidan också). Jag tänkte tanken men gjorde liksom inget med den, så vips så var dörren stängd och jag skulle vrida om nyckeln och låsa. Då går det inte, nyckeln vill inte röra sig i låset pga av att nyckeln på andra sidan blockerar och dörren låser sig automatiskt. 

Det ska också tilläggas att jag i dagarna haft kontakt med en kille som jobbar på ett låssmedsbolag i Sverige då jag hittat hans visitkort nu när vi höll på och packa ihop hemma i Sverige. Han hjälpte mig för lite mer än 1 år sedan när jag också hade låst ute mig. Då hade jag oavsiktligt råkat lämnat nyckeln till säkerhetslåset till några som hade fått låna min lägenhet, dem hade låst vanliga låset och säkerhetslåset. Säkerhetslåset hade jag inga extranycklar till, så det var bara att inse att jag var utelåst men att jag genom brevinkastet kunde se nycklarna. Så frustrerande. Den här personen hjälpte mig iallafall, och summan av kardemumman var att jag blev så chockad och fick smått panik när han berätta vad detta skulle kosta. Jag tänkte att han behövde ju aldrig bryta upp dörren pga att han lyckades fiska upp nycklarna så därför kan det inte kosta mycket. Jag vart så ledsen och kände mig så klantig och dum. Jag tror också att dem i telefon sagt att utkörningsavgiften var runt 2 & 3, vilket jag hade uppfattat som mellan 2-3 hundra, men det var alltså 2300kr!!!  Men det hela slutade med att den snälla killen nog fick dåligt samvete och lät mig få hjälpen gratis. Jag var så tacksam så jag började gråta, och nu, något år för sent fick jag iaf iväg ett tackmeddelande. Helt sjukt att jag i dessa dagar ska råka ut för en liknande sak igen. Är det laws of attraction? 
 
Hursom, till situationen som skedde här: Jag går ner och skamset berättar för Gustav att vi är utelåsta. Vi ringer företaget vi hyr lägenheten utav, chefen kommer hit efter 30 minuter. Hon konstaterar att vi kommer få ringa brandkåren, antingen får dem slå in dörren eller slå sönder ett fönster eller liknande för att ta sig in, beroende på vad som blir "billigast". Där började jag se att detta kommer kosta några tusenlappar.....
Dock säger chefen att, man skulle haft en röntgenbild, då hade man kanske kunnat få upp dörren. Jag håller med och säger ja.. fast jag förstår inte alls vad hon menar, tänker att det nog är språkskillnaderna här som spelar ett spratt, haha!
Men när vi står utanför vår dörr och funderar hur vi ska göra så kommer våra grannar ut, dem snicksnackar lite och sedan går grannen och hämtar en röntgenbild.. chefen börjar dra med den under trälisten och sen in genom dörrspringan. Efter några minuter är dörren öppnad!!! Helt sjukt. Och vi var så tacksamma. Det blev lite kramkalas och en massa obrigada/o (tack på portugisiska)  och sen hade vi lärt oss läxa nummer ett här. Ha aldrig en nyckel i låset på insidan när du går ut.
 
Slutet gott allting gott <3



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

CONSCIOUS LIVIN.

> De ska va gôtt o leva <

RSS 2.0