KOMBUCHA - PROBIOTIKA, HÄLSOBRINGANDE & ENERGIGIVANDE

Ett gott & hälsosamt alkoholfritt alternativ! Fermenterat te.
 
Fördelar med kombucha :
  • Förbättrat leverns förmåga att avgifta
  • Minskar kolesterolnivåerna,
  • Minskar blodtrycket,
  • Skyddar mot diabetes,
  • Antibakteriell verkan
  • Förbättrar kroppens imunförsvar
Här är länk till den information jag har använt mig utav och här kan du läsa mer om du är nyfiken: https://www.epochtimes.se/Vetenskap-Vad-ar-kombucha-och-vad-gor-den-for-halsan
 
I somras drack jag Kombucha för första gången. Jag hade hört talats om det innan, men som med de flesta grejer som blir "inne" så testar jag något år efter alla andra! Jag drack det iallafall och tyckte att det var supergott! Men också superdyrt! Så jag började googla runt på recept för att testa att göra min egen Kombucha. 
Jag valde att följa receptet nedan, då jag ville göra helt själv och inte beställa en "svamp".
 
Som det står i instruktionerna så blir det inte supergott denna första sats, utan den är mest till för att odla fram själva svampen som du sedan blandar ned i en ny sats med te. Men jag drack den första omgången ändå, smakade ganska så surt, påminnde väldigt mycket om äppelcidervinäger. Men nu denna gång, när jag "skördade" sats nr 2 och smaksatte med lime & ingefära, jäklar va gott det blev! :) När du hällt över på flaska så låter du den stå försluten i kyl i 3 dagar till, då kan det även bildas kolsyra!

KOMBUCHA

GÖR SÅ HÄR

  1. Koka upp vatten och blanda i sockret. Rör runt lite så sockret löser upp sig i vattnet. Tillsätt te och låt teblandningen stå och svalna helt.
  2. Häll den söta teblandningen i din glasbehållare. Tillsätt den färdiga kombuchan från butik och rör runt.
  3. Täck glasburken med ett kaffefilter och sätt gummiband om. Låt burken stå i rumstemperatur (eller lite varmare) men inte i direkt solljus. Härefter följer bara tålamod. De första dagarna händer inte så mycket. Sedan kommer det börja synas lite bubblor på ytan. Efter bubblorna kommer det bildas en tunn film över ytan som kommer att tjockna efter hand.
  4. Låt kombuchan stå orörd i 2-4 veckor. Vår stod i 3 veckor (under vintertid) och efter 3 veckor hade vi en rätt tydlig svamp/scoby på gång (ca 0,5 cm tjock).
  5. Den här första omgången av kombucha kommer inte smaka så gott. Den är främst till för att odla fram din svamp/scoby och kommer troligtvis smaka alldeles för starkt. När du låter kombuchan stå så länge så smakar det som vinäger. Vi drack lite av vår ändå (utblandat med lite vatten).
  6. Starta nu en ny sats med ca 2-3 dl av din egen färdiga kombucha tillsammans med svampen. Du gör bara samma sak en gång till, alltså koka upp vatten, te och socker och häll över i glasbehållaren med resterna. Kombuchan kommer då vara klar efter 4-7 dagar. Smaka av efter hand!
  7. Efter hand som din svamp växer kan du göra större och större sats. Tänk ca 0,5-0,75 dl socker till 1 liter vatten.
Recept ifrån :https://www.halsasomlivsstil.com/recept/kombucha-utan-scoby/
 
 
 
På bilderna nedans ser man först själva "svampen" som alltså bildas på ytan utav kärlet som man har sin bryggd i, den ska man sedan spara med ca 2 dl utav teet som man sedan addera till den nya satsen man gör. 
 
Eftersom jag nu gjort 2 satser så har jag 2 svampar, jag la dem i separat burkar som fick vila i kylen någon dag innan jag började med sats nr 3.
 
Min sats som hade jag i ett stort glaskärl, som jag sedan silade av och hällde upp på småflaskor med limejuice & ingefära. Så det supergoda slutresultatet syns på den sista bilden! Ett riktigt gott alkoholfritt alternativ. Och hur gött är det inte när man gör något alldeles själv från grunden, och som tar tid, slutresultatet blir så värdefullt, så jag är jäkligt glad att det smakade gott! :P
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

CONSCIOUS LIVIN.

> De ska va gôtt o leva <

RSS 2.0