RENGÖR DINA SILVERSMYCKEN

Igår var det dags att göra något åt mina älskade silversmycken som jag bär varje dag som hade börjat se lite mörka och "smutsiga" ut. Jag bestämde mig för att rengöra & putsa upp mina smycken. En googling bort och jag hade instruktioner på hur jag kunde göra detta med ingredienser jag hade hemma! Allt silver mörknar med tiden. Det är faktiskt ett kännetecken för silver med hög silverhalt. Silver reagerar på svavelväte och syre som finns i luften, på huden, tyger, plaster, gummi, cigarettrök, parfym och vissa hudkrämer. Oxidationen är oundviklig men är lätt att åtgärda
 
RENGÖR DINA SMYCKEN:
Allt du behöver är bakpulver, aluminiumfolie och hett vatten.
 
  1. Lägg aluminiumfolie i botten på en balja eller större form. Strö över lite bakpulver.

  2. Där placerar du de föremål av silver eller koppar som du vill rengöra. 

  3. Täck med mera bakpulver.

  4. Häll över kokhett vatten. Bli inte förskräckt när det börjar bubbla, det är karbonaten som avger kolsyra när den förenas med vatten.

  5. Vänta tills vattnet har svalnat. Lyft upp de nu rena föremålen och skölj dem med vatten.

  6. Torka smyckena helt torra med en bomullstrasa och sedan putsa upp smyckets glans med en silverputsduk.
 
 
Innan rengöring, kolla hur svart kjedjan är.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

CONSCIOUS LIVIN.

> De ska va gôtt o leva <

RSS 2.0